Godziny otwarcia

Pon. - Pt: 8:00 - 21:00
Sobota: 9:00 - 14:00

Umów się na wizytę

517 323 423 kontakt@supramedica.pl

Zaburzenia Integracji Sensorycznej

W prawidłowym procesie Integracji Sensorycznej nasz układ nerwowy odbiera informacje ze wszystkich zmysłów, czyli z dotyku, równowagi, czucia głębokiego, wzroku, słuchu, węchu oraz smaku. Zmysły te współdziałają ze sobą, interpretują daną sytuację i odpowiadają na nią pewną reakcją, np. słysząc rozmowę nasz mózg odbiera ją jako dźwięki  mowy i nasz organizm odpowiednio na nie reaguje.

Zaburzony proces integracji sensorycznej sprawia, że mózg interpretuje informacje docierające do niego w sposób niepoprawny, a co za tym idzie nieprawidłowe są także reakcje ruchowe, emocjonalne itp.

Można zaobserwować wiele rodzajów Zaburzeń Integracji Sensorycznej. Najczęściej występujące zaburzenia objawiają się następującymi wzorcami zachowań:

  1. Dzieci, które unikają wrażeń sensorycznych.  Układ nerwowy tych dzieci odbiera bodźce sensoryczne jako niezmiernie silne. Stan taki nazywany jest „obronnością sensoryczną”.

Reakcje jakie w tym przypadku mogą przejawiać dzieci:

  • agresja bądź wycofanie w odpowiedzi na dotyk
  • strach przed wysokością, natężonym ruchem, któremu towarzyszyć może złe samopoczucie (mdłości, ból brzucha)
  • obawa przed próbowaniem nowych rzeczy
  • złe samopoczucie w zatłoczonych miejscach
  • nadmierne pobudzenie lub zbyt mała aktywność
  • nadwrażliwość na zapachy

U dzieci unikających wrażeń sensorycznych można zdiagnozować nadwrażliwość sensoryczną.

  1. Dzieci, które poszukują wrażeń sensorycznych. Układ nerwowy u tych dzieci nie zawsze odbiera i interpretuje informację sensoryczną. Poszukują one ciągłej stymulacji sensorycznej, która może przejawiać się u dzieci w następujący sposób:
  • nadmierna aktywność ruchowa
  • brak reakcji na ból
  • brak reakcji na różne bodźce dotykowe
  • nieumiejętność kontrolowania własnego dotyku w stosunku do innych osób (zbyt mocne przytulenie, zbyt silny dotyk, który ludzie mogą odbierać jako przejaw agresji)
  • chęć uczestnictwa w niebezpiecznych zabawach
  • długotrwałe uczestniczenie w bardzo dynamicznych zabawach, np. kręcenie, huśtanie, turlanie bez objawów złego samopoczucia
  •  chęć zbyt głośnego słuchania różnych dźwięków
  • opóźniony rozwój mowy

U dzieci poszukujących wrażeń sensorycznych można zdiagnozować niedowrażliwość/podwrażliwość sensoryczną.

  1. Dzieci, które mają obniżoną sprawność ruchową. W tym przypadku dzieci mogą przejawiać problemy w zakresie planowania i wykonywania nowych ruchów, mogą być nieskoordynowane ruchowo, nieporadne, często się potykają itp. Mogą prezentować następujące typy zachowań:
  • trudności w pracach manualnych, pisaniu, sznurowaniu butów itp.
  • problemy z utrzymaniem równowagi
  • nieumiejętność naśladowania ruchów
  • preferowane aktywności siedzące
  • trudności w zakresie motoryki dużej np. łapanie piłki
  • niechętne podejmowanie nowych zabaw
  • nieprawidłowa wymowa

U dzieci mających obniżoną sprawność ruchową można zdiagnozować dyspraksję, czyli zaburzenie w zakresie planowania ruchu.

Podsumowując wymienimy niepokojące, najczęściej występujące objawy wynikające z Zaburzeń Integracji Sensorycznej:

  • trudności z koncentracją uwagi
  • nadmierne pobudzenie
  • zbyt mała aktywność
  • trudności w nauce
  • opóźniony rozwój ruchowy
  • niska samoocena
  • zaburzona percepcja słuchowa
  • trudności z utrzymaniem równowagi
  • opóźniony rozwój mowy
  • nieprawidłowe napięcie mięśniowe
  • nadwrażliwość na zapachy, światło i dźwięki
  • chęć słuchania bardzo głośnych dźwięków
  • unikanie dotyku określonych faktur
  • obniżona wrażliwość na bodźce dotykowe
  • problemy emocjonalne
  • zaburzone relacje z innymi dziećmi

Integracja sensoryczna

Logopedia

Dowiedz się więcej o terapii logopedycznej w SupraMedica. Zobacz

Rehabilitacja dzieci

SupraMedica. Centrum Diagnozy i Terapii