Integracja Sensoryczna – Warszawa Ursynów
Diagnoza Integracji Sensorycznej, sprawdź cenę ->
UWAGA! Dostępne miejsca w tygodniu!
Serdecznie zachęcamy do zapisów na poniedziałkowe zajęcia Integracji Sensorycznej. Nie zwlekaj i zapisz swoje dziecko już dziś – 517 323 423
Co to jest Integracja Sensoryczna?
Zmysły Przekaźnikiem Informacji!
Wszelkie informacje jakie odbieramy ze świata, docierają do nas poprzez zmysły. Procesy te odbywają się w obszarze Ośrodkowego Układu Nerwowego, przez co nie jesteśmy ich świadomymi odbiorcami.
Z jakich zmysłów Układ Nerwowy odbiera informacje?
Układ nerwowy odbiera i rejestruje bodźce płynące ze zmysłów:
- dotyku
- wzroku
- słuchu
- węchu
- smaku
- równowagi
- czucia głębokiego, zmysł orientacji ułożenia części własnego ciała (wiemy gdzie są nasze kończyny bez patrzenia)
Podstawowe Trzy Zmysły
Wszyscy jesteśmy świadomi posiadania zmysłu wzroku, węchu, smaku oraz słuchu. Często jednak nie zdajemy sobie sprawy, że w naszym organizmie występuje także zmysł dotyku, czucia głębokiego i równowagi, które odgrywają niezwykle ważną rolę w naszym codziennym funkcjonowaniu.
Dotyk
Dotyk jest jednym z największych i najważniejszych zmysłów. Pełni funkcję obronną – chroni nas przed poparzeniem, przekazuje informacje dotyczące naszego ciała, wykształca tzw. „mapę ciała”, bierze udział w planowaniu ruchu, w rozwoju percepcji wzrokowej oraz sprawności manualnych, a także wpływa na koncentrację uwagi.
Niemowlęta za pośrednictwem zmysłu dotyku odbierają ok. 80% bodźców z otoczenia. Dzięki temu poznają świat. Dzieci powinny być jak najczęściej przytulane, głaskane przez swoich rodziców. Zaspokajanie tych potrzeb sprawi, ze będą spokojne i radosne. Dotyk poprawia działanie układu oddechowego, odpornościowego i krążenia. Dzieci często przytulane przez rodziców szybciej przybierają na wadze, co ma ogromne znaczenie dla wcześniaków.
Zmysł równowagi
Zmysł równowagi pozwala nam odczuwać przyciąganie ziemskie i ruch własnego ciała, jak również pomaga utrzymać odpowiednią pozycję ciała. Jest systematycznie ćwiczony już w łonie matki, ponieważ dziecko często zmienia pozycję. Wszystkie czynności związane z równowagą wymagają nauki oraz prawidłowego działania Ośrodkowego Układu Nerwowego. W początkowym okresie życia dziecko uczy się siadać, raczkować, stać, chodzić. Opanowanie tych umiejętności oznacza, że zmysł równowagi wykształca się prawidłowo. W pierwszym roku życia rozwija się najintensywniej. Z czasem dziecko potrzebuje coraz mniejszego kontaktu z podłożem, coraz mniej punktów podparcia, aż wreszcie ciało przestaje tracić równowagę i swobodnie utrzymuje się wyłącznie na stopach.
Zmysł równowagi wpływa również na jakość nauki dziecka w szkole. Jeśli układ ten będzie działał nieprawidłowo to uczeń spoglądając na tablicę, a następnie na zeszyt, zgubi miejsce zapisywania.
Zmysł czucia głębokiego
Zmysł czucia głębokiego jest ściśle związany ze zmysłem równowagi. Możemy wykonywać ruchy dłoni, palców, nóg bez konieczności ich obserwowania. Możemy pisać, posługiwać się sztućcami, manipulować drobnymi przedmiotami, jak również płynnie schodzić po schodach.
Istota Integracji Sensorycznej
Prawidłowa współpraca tych trzech zmysłów jest podstawą właściwego rozwoju. Działania te są ze sobą ściśle powiązane i podczas rozwoju współdziałają z innymi zmysłami (wzrokiem, słuchem, węchem i smakiem). Takie wzajemne oddziaływanie zmysłów na siebie jest niezbędne, aby prawidłowo zrozumieć sytuację i wykonać odpowiednią reakcję. Taki proces organizacji zmysłów to właśnie INTEGRACJA SENSORYCZNA.
Planowanie ruchu
Integracja sensoryczna odpowiada również za planowanie ruchu, tzw. praksję, która składa się z:
- pomysłu na to co chcemy zrobić
- zaplanowania ruchu
- wykonania ruchu
Do zaplanowania nowych czynności wykorzystujemy zdobyte wcześniej doświadczenia razem z wrażeniami sensorycznymi. Właściwe zaplanowanie ruchu sprawia, że możemy poradzić sobie z nowym zadaniem – na przykład dziecko potrafi bawić się nową zabawką bez podpowiedzi.
Przykład Działania SI
A teraz rozpatrzmy pewien przykład z boiska koszykówki: gdy chcemy wrzucić piłkę do kosza musimy wykonać następujące czynności: podbiec, wybić się, unieść ręce, trafić w punkt piłką do kosza. Prawidłowo działające zmysły dotyku, czucia głębokiego (propriocepcji) i równowagi sprawiają, że możemy tę czynność wykonać sprawnie i bezbłędnie. Nie zastanawiamy się nad każdym ruchem jaki musimy wykonać, aby tę czynność zrealizować.
Podsumowując: prawidłowa integracja sensoryczna jest podstawą właściwego rozwoju i umożliwia wykonywanie podstawowych czynności takich jak poprawne chodzenie, mówienie czy bardziej precyzyjnych, jak rysowanie czy pisanie.